Firmy blokują dostęp do Sieci

Wraz z popularyzacją dostępu do Internetu zmienił się styl komunikacji w wielu polskich firmach. Obecnie większość z nich wykorzystuje do korespondencji służbowej pocztę elektroczniną, komunikatory internetowe, a nawet usługi VoIP. Jednakże wiele organizacji zdecydowało się na zablokowanie dostępu pracownikom do wybranych zasobów Sieci.

Z badań przeprowadzonych w ostatnim czasie przez dedykowane ku temu organizacje wynika, iż niemal 80% polskich firm blokuje dostęp do Internetu. W celu zwiększenia efektywności wykonywanych obowiązków przez pracowników najczęściej zablokowany jest dostęp do określonych stron WWW, portów do gier oraz serwisów typu Peer-2-Peer. Zdarzają się również firmy, które całkowicie blokują dostęp pracowników do przeglądarek internetowych. Niezależnie od działań podjętych w celu zablokowania określonych zasobów Sieci, wiele organizacji biznesowych prowadzi również bieżący monitoring aktywności pracowników w Internecie, w celu zdiagnozowania i zapobiegania potencjalnym nadużyciom w tym obszarze.

Co ciekawe, niemal wszystkie polskie firmy posiadają dostęp do Internetu, choć przepustowość wykorzystywanych łączy zwykle nie jest zbyt wysoka. Jednakże wystarczająca  na tyle, by każda organizacja mogła swobodnie korzystać z narzędzi komunikacji. Wiele firm coraz częściej oprócz poczty elektronicznej i tekstowych komunikatorów internetowych, wykorzystuje do rozmów technologię VoIP oraz wideokonferencje. Telefonia internetowa, czyli przesyłanie głosu poprzez Internet, przy wykorzystywaniu odpowiednich protokołów IP, to coraz popularniejsza metoda nawiązywania połączeń telefonicznych.

Organizacje biznesowe zaczęły dostrzegać liczne korzyści jakie oferuje telefonia IP. Największą zaletą połączeń głosowych w tej technologii jest oczywiście redukcja kosztów rozmów oraz rozmaite usługi dodatkowe. Jednakże coraz częściej VoIP to nie tylko możliwość rozmów i przesyłania faksów, ale także organizowanie wideokonferencji. Taki sposób komunikacji, znacznie ułatwia porozumiewanie się, ponieważ oprócz słyszenia jedynie głosu, możemy także zobaczyć osobę z którą rozmawiamy.