Owsianka – śniadanie idealne?

1Większości pewnie kojarzy się z niezbyt apetycznie wyglądającą papką, jednak niekoniecznie tak musi być. Owsianka to źródło zdrowia i energii, a jej przygotowanie może być szybkie i proste. Polecana nie tylko dla sportowców, ponieważ każdy powinien pomyśleć o wzbogaceniu diety, w szczególności jeśli chodzi o śniadanie – najważniejszy posiłek dnia. Owsianka stanowi świetny zamiennik dla standardowych kanapek, a jej wartości odżywcze dodadzą sił na cały dzień.
Owsianka dostarcza nam witamin z grupy B, które odpowiadają za układ nerwowy, a więc wspierają funkcjonowanie mózgu, poprawiają nastrój, a także wspierają wiele organów wewnętrznych. Jest to ważne szczególnie dlatego, że niedobory witaminy B są bardzo powszechne.

Poza innymi witaminami, płatki owsiane zawierają dużo magnezu, błonnika i żelaza. Jej wartości doceniają przede wszystkim biegacze, zwłaszcza długodystansowi – magnez zapobiega skurczom mięśni. Błonnik wspomaga trawienie, a sama owsianka ma właściwości podobne do prebiotyków, czyli wspiera pracę jelit i układu odpornościowego. Polecana jest zatem m. in. osobom z chorobami autoimmunologicznymi i problemami trawiennymi. Działa na kondycję skóry, a także chroni przed wieloma chorobami.
Owsianka nie jest kaloryczna – 100g płatków owsianych to około 68 kalorii. Dostarcza za to mnóstwo energii, a przygotowana z owocami, orzechami lub innymi dodatkami potrafi zadziwić smakiem.

Najczęściej serwowana jest w wersji na słodko, choć istnieją przepisy wytrawne lub koktajle z płatkami owsianymi. Forma, jaką wybierzemy, zależy już od naszych preferencji. Gdy dbamy o linię, możemy skusić się na najprostszą wersję. Jeśli chodzi nam głównie o wartości odżywcze można dodać np. brzoskwinie, morele, banany, nasiona chia lub inne ulubione. Warto tworzyć różne kombinacje i eksperymentować ze smakami. Można spróbować pobawić się ze zrobieniem własnego mleka kokosowego lub migdałowego – nie jest to wcale trudne, jakby się wydawało, a otrzymujemy wartościowy produkt bez konserwantów.
Do wyboru mamy płatki górskie, zwykłe i błyskawiczne. Ich wartości odżywcze są bardzo podobne, jednak w przypadku płatków błyskawicznych nie musimy ich gotować, a więc czas przygotowania skracamy do minimum.

Płatki można zalać mlekiem (roślinnym lub zwierzęcym) lub wodą, istnieje także możliwość zalania ich wieczorem i włożenia do lodówki do rana. Widać zatem, że przygotowanie owsianki nie trwa długo i może to być pyszne i szybkie śniadanie.

Inspiracja zaczerpnięta z blogu kulinarnego Anny Werelich Cookandlove.pl.